Jak dbać o układ chłodzenia?
Podstawową rolą układu chłodzenia jest zapewnienie optymalnej temperatury pracy silnika i utrzymanie jej na stałym poziomie ok. 90-100ºC. Ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu ma stan techniczny jego elementów, dobór odpowiedniego płynu chłodniczego, regularne sprawdzanie jego poziomu oraz podstawowych parametrów takich jak temperatura zamarzania i temperatura wrzenia.
Do czego może doprowadzić zaniedbanie kontroli płynu chłodniczego lub stosowanie niewłaściwej cieczy chłodzącej?
* zbyt wysoka temperatura zamarzania (krzepnięcia) płynu lub stosowanie wody w zimie w przypadku wystąpienia mrozów powoduje zamarznięcie cieczy i w rezultacie zniszczenie chłodnicy lub bloku silnika, co prowadzi do kosztownych napraw
* zbyt niska temperatura wrzenia płynu lub stosowanie wody w lecie– w czasie upałów, kiedy układ chłodzenia nie jest w stanie skutecznie odprowadzać ciepła z silnika (np. podczas postoju w korku) gwałtownie wzrasta ciśnienie, które może zniszczyć elementy układu (np. chłodnica, zbiorniczek wyrównawczy, przewody).
* używanie wody lub zbyt rozcieńczonego płynu chłodniczego w okresie letnim powoduje również osadzanie się kamienia i korozję elementów układu chłodzenia. Na skutek tego w układzie powstają nieszczelności. Wytrącone przez zmieniony na zimę płyn chłodniczy osady z kamienia mogą uszkodzić również pompę wody.
* niedostateczna ilość płynu w układzie chłodzenia znacznie obniża jego wydajność, na skutek czego silnik ulega przegrzaniu. Najczęstszym efektem przegrzania silnika jest wypalenie się uszczelki pod głowicą. Utrzymująca się przez dłuższy czas zbyt wysoka temperatura pracy jednostki napędowej może również doprowadzić do zatarcia silnika.
Aby uniknąć kosztownych remontów samochodu należy pamiętać o tym, aby:
- co najmniej raz w miesiącu sprawdzać poziom płynu w chłodnicy. W starszych samochodach oraz w okresie letnim zalecane jest częstsze sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego.
- ewentualne ubytki płynu uzupełniać płynem chłodniczym lub koncentratem płynu chłodniczego. Wodę destylowaną stosować tylko w ostateczności, aby nie dopuścić do nadmiernego rozcieńczenia płynu.
- do rozcieńczania koncentratu płynu chłodniczego używać wody destylowanej (demineralizowanej). Woda z kranu sprzyja korozji części metalowych i powstawaniu osadów z kamienia.
- przed zimą sprawdzić temperaturę zamarzania płynu i w razie potrzeby wymienić płyn na nowy lub obniżyć temperaturę krzepnięcia poprzez dolanie koncentratu płynu chłodniczego
- regularnie sprawdzać, czy w układzie nie ma wycieków. Jeżeli się pojawią należy uszczelnić układ lub wymienić zniszczone elementy.
- koncentrat płynu chłodniczego zawsze rozcieńczać w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną (najczęściej 50/50). Nie należy przekraczać stężenia 70%. Stosowanie zbyt skoncentrowanego płynu do chłodnic obniża jego zdolność do chłodzenia silnika oraz może być przyczyną uszkodzeń pompy wody.
Jak sprawdzać płyn chłodniczy?
Sprawdzenia podstawowych właściwości płynu chłodniczego najlepiej dokonać w
profesjonalnym warsztacie samochodowym. Teraz możesz dokonać tego samodzielnie przy użyciu testera firmy Prestone. Urządzenie pozwala na szybki pomiar temperatury zamarzania i wrzenia płynu na bazie mono-etylo-glikolu. Dodatkowo dzięki przeźroczystemu zbiorniczkowi pozwala na ocenę klarowności płynu w układzie chłodzenia oraz na wykrycie w nim zanieczyszczeń takich jak rdza i różnego rodzaju osady.
Gdy nastąpi konieczność wymiany płynu?
Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego zależy od rodzaju zastosowanego płynu oraz zaleceń producenta samochodu (patrz instrukcja obsługi pojazdu). Najczęściej spotykane płyny chłodnicze zachowują swoje właściwości przez okres od 1 do 3 lat. Płyn do chłodnic Prestone dzięki zastosowaniu formuły Extended Life wydłużył ten okres do 5 lat (lub do 250 000 km ciągłej eksploatacji).
Do napełnienia układu chłodzenia zalecamy użycie Płynu Do Chłodnic -37°C Prestone lub Koncentratu Płynu Do Chłodnic Prestone rozcieńczonego z wodą w odpowiednich proporcjach (patrz tabela rozcieńczeń na opakowaniu).
Zanim wymienisz płyn chłodniczy ...
Podczas wymiany płynu do chłodnic na nowy należy wypłukać układ chłodzenia. Do tego celu zalecamy użycie preparatu Prestone Super Radiator Flush – Do Płukania Układu Chłodzenia, który przywraca wydajność układu chłodzenia poprzez usunięcie szkodliwych nalotów rdzy, kamienia oraz tłustych i oleistych osadów. Stosować na układ chłodzenia o pojemności do 12l.
Sposób na wycieki
Wycieki w układzie chłodzenia pojawiają się najczęściej na skutek uszkodzeń mechanicznych (np. przez uderzenie kamienia w chłodnicę) lub przez przeżarcie metalu przez rdzę. Jeżeli wykryłeś wyciek płynu, zalecamy użycie Prestone Super Radiator Sealer - Uszczelniacz Do Chłodnic. Preparat zawiera włókna kevlaru, stosowanego między innymi do produkcji kamizelek kuloodpornych. Kevlar charakteryzuje się ogromną wytrzymałością (przy tej samej masie jest 5-krotnie bardziej wytrzymały niż stal) i odpornością na zużycie. Dzięki niemu preparat Prestone jest w stanie uszczelnić nawet duże pęknięcia w układzie chłodzenia. Stosować na układ chłodzenia o pojemności do 12l.
Uzupełnianie ubytków
Ubytki płynu chłodniczego należy natychmiast uzupełnić. Doskonale nadaje się do tego Płyn Do Chłodnic -37°C Prestone lub Koncentrat Płynu Do Chłodnic Prestone w opakowaniu o pojemności 1l. Koncentrat możesz również wykorzystać przed zimą, jeżeli nie chcesz jeszcze wymieniać używanego płynu, a konieczne jest obniżenie jego temperatury zamarzania (np. 6l płynu do -20ºC + 1 l koncentratu Prestone = 7 l płynu do -35ºC)