Co na problemy z uruchomieniem silnika?
Problemy z uruchomieniem silnika zazwyczaj zaczynają się zimą - jak sobie z nimi radzić i co może stanowić przyczynę awarii... zapraszamy do Naszego poradnika a w nim wszystko o akumulatorach, prostownikach , kablach rozruchowych i samostartach.
Silnik, który nie chce zapalić to jeden z typowych problemów zimą.
Przyczyn, dla których samochód nie chce się uruchomić może być wiele. Możliwe, że po prostu rozładował się akumulator - sprzyjają temu niskie temperatury i krótkie trasy. Poza tym akumulator może już być zbyt stary i zuzyty, czyli zasiarczony, głęboko rozładowany lub wewnętrznie uszkodzony .
Jeżeli mamy czas, możemy wyciągnąć z auta akumulator i podłączyć go do prostownika. Warto wiedzieć jaki mamy akumulator i jaki prostownik będzie odpowiedni.
* PROSTOWNIKI czyli ładowaki akumulatorów
Szukając prostownika należy zwrócić uwagę, czy wybrany typ jest przystosowany do ładowania akumulatorów:
- kwasowo-ołowiowych,
- żelowych.
Prostowniki standardowe – najprostsze i najtańsze, niezaawansowane prostowniki, w których nie ma możliwości regulacji prądu ładowania; ich ceny zaczynają się od ok. 70 zł;
Prostowniki mikroprocesorowe – prostowniki współpracujące kwasowo-ołowiowymi. Posiadają wbudowana elektronikę ( mikroprocesor ) i więcej funkcji jak np.:
- amperomierz/woltomierz - wskazuje aktualny prąd ładowania/aktualne napięcie ładowania;
- diody – wskazują poziom naładowania akumulatora;
- ładowanie akumulatora bez konieczności jego odłączania i wyjmowania z samochodu;
- stabilizacja napięcia i prądu ładowania
- automatyczne, samoczynne zakończenie ładowania po naładowaniu akumulatora do pełna oraz ponowne włączenie ładowania po wykryciu spadku napięcia w ładowanym akumulatorze (do 13.6 V);
- automatyczna regulacja prądu ładowania w zależności od napięcia ładowanego akumulatora
- automatyczne chłodzenie prostownika – pozwala na skrócenie czasu ładowania akumulatora i zwiększenie maksymalnej wartości prądu ładowania; Zapobiega przegrzaniu .
- zabezpieczenie przed zwarciem wynikającym z nieprawidłowego podłączenia przewodów , zabezpieczenie termiczne poprzez tyrystory i transformator sieciowy;
- funkcja stopniowego narastania prądu ładowania;
- funkcja szybkiego ładowania – prostownik w krótkim czasie ładuje akumulator w stopniu wystarczającym do rozruchu (szybkie wzbudzenie akumulatora)
- funkcja rozruchu silnika – dotyczy wybranych modeli.
Na co więc zwrocić uwagę kupując prostownik? Należy przyjrzeć się następującym parametrom:
- prąd ładowania szczytowy i prąd ładowania skuteczny – maksymalna wartość prądu ładowania podana na opakowaniu prostownika to nie jest to samo, co wartość skutecznego ładowania! Wartość skutecznego ładowania jest parametrem wybitnie istotnym – jeśli wartość ta będzie niewspółmierna do pojemności akumulatora, ładowanie do pełna może zająć kilkadziesiąt godzin, a nawet dni zamiast kilkunastu godzin!;
- napięcie wyjściowe – musi być równe napięciu akumulatora;
- napięcie zasilające - standardowo wynosi ono 230 V;
- gabaryty i waga – zbyt ciężki prostownik może być kłopotliwy w użytkowaniu.
Przykładowo, mając akumulator o parametrach 12V 74Ah, nalezy wybrać prostownik, który będzie w stanie naładować 74Ah baterie, a więć np.: Prostownik 12V 10A z serii Kukla : http://www.olejesamochodowe.com.pl/p/2254,137/ladowarka-akumulatorow--prostownik--12v-10a/ , który przeznaczony jest do ładowania akumulatorów 12V o pojemnościach od 40Ah do 100Ah.
Inne prostowniki, które polecamy najczęściej Naszym Klientom za bezawaryjność i trwałość oraz z uwagi na POLSKIEGO producenta i 4 letnią gwarancję znajdują się tutaj.
* PRZEWODY ROZRUCHOWE
Gdy koniecznie musimy korzystać z samochodu , możemy “pożyczyć” prąd z innego auta, do czego będą potrzebne kable rozruchowe. Przy wybieraniu przewodów rozruchowych zwróćmy uwagę na średnicę przewodów i jakość wykonania zacisków. Warto dobrać przewody pod kontem wielkości akumulatora . Grube przewody, z solidnymi zaciskami pozwolą uruchomić bez problemu każdy samochód . Najlepsze będą długie przewody o sporym przekroju (4-5m /400-600A) , z solidnymi zaciskam i gruba izolacją.
Prąd z drugiego samochodu pobieramy w następujący sposób:
• czerwony kabel rozruchowy podłączamy do dodatniego zacisku w sprawnym aucie,
• drugi koniec czerwonego kabla podłączamy do dodatniego zacisku na rozładowanym akumulatorze,
• czarny przewód mocujemy do klemy ujemnej sprawnego akumulatora ,
• drugi koniec podpinamy do metalowego elementu w pojeździe niesprawnym (śruby, bloku silnika itp.),
• uruchamiamy silnik w “dawcy prądu”, a następnie u “biorcy”,
• kable ściągamy w odwrotnej kolejności.
W samochodzie uruchomionym przy pomocy kabli rozruchowych nie powinno się wyłączać motoru przez ok. 20 minut. Umożliwi to doładowanie akumulatora.
Przykładowo do samochodów osobowych najczęściej wybierane są kable o mocy 200A.
* SAMOSTARTY
W przypadku dalszych problemów z uruchomieniem zimnego silnika można zastosować samostart . Samostart pozwala na awaryjne uruchomienie silnika. Aby wspomóc rozruch samostartem musimy zdjąć obudowę filtra powietrza. Do środka wtryskujemy preparat. Co ważne, robimy to tuż przed uruchomieniem jednostki. Nie możemy wtryskiwać samostartu w trakcie pracy motoru. Jest to preparat łatwopalny.
Używanie samostartu należy traktować jako metodę awaryjną , nie można stosować tej metody nagminnie ( może doprowadzić do uszkodzenia układu dolotowego). Zdecydowanie lepiej poszukać przyczyny problemów i zainwestować w nowy akumulator czy solidny prostownik.
* DODATKI DO PALIW
Poza tym w zimie korzystnie będzie zastosować dodatki do paliwa ( szczególnie do silników Diesla ). Dodatki obniżają temperaturę wydzielania parafin i krzepnięcia oleju napędowego. Zapobiegają blokowaniu się filtra oraz przewodów paliwowych, usuwają wodę z ukladu paliwowego ułatwiają rozruch.