Jak dobrac właściwy olej?
Krok 1: upewnij się, jakiej lepkości olej należy zastosować w aucie. W przypadku wielu konstrukcji producenci sugerują używanie olejów syntetycznych o bardzo specyficznych parametrach, ich silniki wymagają konkretnej lepkości (np. 5W-30), jak np. Ford. W przypadku niektórych aut mamy do wyboru różne lepkości oleju. Nie oszczędzajmy z tego powodu, że jest wiosna – być może ten sam olej będziemy mieć w silniku jeszcze zimą.
Krok 2: upewnij się, jakie parametry jakościowe ma spełniać olej. W starszych autach wystarczyło sprawdzić normę API (dziś już właściwie każdy dostępny olej pod tym względem przewyższa wymagania samochodów z połowy lat 90.) Wiele instrukcji każe zwrócić uwagę na normę ACEA. Tu nie ma dowolności: dobieramy olej tak, aby jego norma ACEA była taka sama jak wymagania naszego auta (np. B3/B4).
Krok 3: sprawdź, czy producent ma jakieś specjalne wymagania (swoje normy mają m.in. BMW, Ford, Mercedes, auta grupy VW
i inne). Porównaj z opisem opakowania oleju: jeśli norma jakościowa się zgadza i norma producenta też, nie ma co się długo zastanawiać.
Wybieramy olej tego producenta, którego bardziej lubimy, lub taki, który jest tańszy lub droższy (w zależności od preferencji).
W praktyce nie jesteśmy w stanie sprawdzić, której marki olej jest naprawdę lepszy – nie zrobimy tego w sklepie ani nie odczujemy podczas jazdy.