Dziecięce foteliki samochodowe
Foteliki samochodowe - jaki wybrać? jak zamontować ?- to pytania, na które szukają odpowiedzi rodzice każdego dziecka.
Na rynku dostępne są foteliki dla następujących grup wagowych:
Fotelik 0+ nosidełko - kołyska (0-13kg)
Foteliki Grupa 1 (9-18kg)
Foteliki Grupa 2 (15-25kg)
Foteliki Grupa 3 (22-36kg)
Pamiętajmy, iż najbezpieczniejsza pozycja dziecka do 13kg w samochodzie, to pozycja tyłem do kierunku jazdy. Wszystkie foteliki - nosidełka montowane są tyłem do kierunku jazdy na tylnym siedzeniu. Dopuszcza się montaż takiego fotelika na przednim siedzeniu pod warunkiem wyłączenia poduszki powietrznej (lecz ta pozycja jest dużo mniej bezpieczna niż na tylnej kanapie).
Dylemat zaczyna się tuż przed narodzinami, gdyż fotelik - nosidełko niezbędne jest, aby odebrać nowego członka rodziny ze szpitala i bezpiecznie zawieźć do domu.
Fotelik-nosidełko to jeden z elementów wózków typu 3w1, a więc przed zakupem warto sprawdzić czy dany model nosidełka będzie pasował do stelaża wózka (ewentualnie czy potrzebne są adaptery). Jeżeli zakupili Państwo taką wersję, macie trochę czasu, aby wybrać właściwy fotelik samochodowy, który zastąpi nosidelko jak już dziecko podrośnie.
Wybierając nosidelko należy zwrócić uwagę przede wszystkim na : jego stabilność i zabezpieczenie dziecka wewnątrz (czy posiada dodatkową wkładkę dla noworodków), czy po zamontowaniu w samochodzie jest stabilny, czy posiada atesty i spełnia europejskie normy bezpieczeństwa.
Wszystkie foteliki występują w 2 wariantach montażowych : dla samochodów z systemem isofix oraz bez tego systemu (mocowane za pomocą pasów samochodowych).
ISOFIX jest aktualnie jednym z systemów mocowania fotelików samochodowych, który daje największe bezpieczeństwo i gwarantując ochronę Twojego dziecka. ISOFIX jest znormalizowany na całym świecie i został opracowany we współpracy z przemysłem motoryzacyjnym. Prawie wszystkie nowe samochody są wyposażone w system ISOFIX. ISOFIX nazwa oznacza ISO (Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna) plus "dopasować"
Isofix to dwa metalowe uchwyty, które znajdują się w szczelinie między oparciem a siedziskiem siedzenia samochodowego. Dwa zaczepy ISOFIX przymocowane są do podstawy fotelika dziecięcego. Klik, klik i fotelik zamocowany jest w samochodzie!
Zalety systemu Isofix :
* Testy wykazały jego wysoką skuteczność w zakresie bezpieczeństwa
* Znacznie lepiej chroni szyje i głowe dziecka
* Szybko i łatwo montuje (i demontuje) się fotelik - nie ma konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa
* Stanowi solidne i trwałe połączenie między fotelikiem samochodowym i nadwoziem (kanapą samochodową)
* Nie ma możliwości złego zamontowania fotelika, gdyż system isofix będzie wydał dźwięki lub / i zaświeci się lampa kontrolna
* W przeciwieństwie do mocowania fotelika tradycyjnymi pasami, isofix dużo łatwiej zamontować prawidłowo
Wybierając fotelik samochodowy należy zwrócić uwagę na:
1. Dopasowanie do wieku/wagi dziecka - należy posadzić dziecko w foteliku przed zakupem
2. Dopasowanie do samochodu - nie każdy fotelik może zostać stabilnie zamontowany w każdym smochodzie. Zależy to m.in. o wyprofilowania tylnej kanapy. Bezwzględnie należy przymierzyć wybrany fotelik do samochodu przez zakupem. Warto poprosić sprzedawcę, aby zademonstrował montaż fotelika w Naszym samochodzie i zapoznać się z jego instrukcją obsługi.
3. Czy posiada wkladkę dla małych dzieci jeżeli będziemy w nim przewozić noworodka.
4. Czy posiada boczne zabezpieczenia - czyli wypełnione pianką boki, które lepiej chronią przed uderzeniami bocznymi
5. Czy spełnia aktualne normy bezpieczeństwa, atesty i posiada certyfikaty. W Polsce każdy fotelik musi obowiązkowo mieć certyfikat homologacyjny. W naszym kraju obowiązuje równolegle kilka norm: ECE R44/03 lub ECE R44/04 oraz – wprowadzona w połowie 2013 roku – norma ECE R129 (I-SIZE). Norma I-SIZE jest dużo bardziej rygorystyczna niż pozostałe, gdyż fotelik, który ją posiada, musi m.in. pozytywnie przejść testy zderzenia bocznego, którego poprzednie normy nie wymagały. Informacje o tym, jaką normę spełnia dany model, umieszczane są na foteliku najczęściej w formie naklejki.
6. Czy posiada regulowanie oparcia - najlepiej aby cały fotelik mógł być regulowany do pozycji półleżącej. Jest to idealne rozwiązanie dla młodszych dzieci, które nie powinny jeździć w pozycji siedzącej , a przynajmniej półleżącej, odciążającej kręgosłup. Regulacja ustawienia fotelika przyjdaje się także podczas podróży, aby dziecko mogło spać w wygodnej pozycji.
7. Czy posiada 5-punktowe pasy bezpieczeństwa - tylko takie pasy, a w zasadzie uprząż pozwala na skuteczną ochronę dziecka podczas uderzenia. Pasy powinny być ciasno dopasowane do dziecka, aby przytrzymały je podczas zdarzenia. Luźne pasy nie chronią dziecka.
8. Jak wypadł w testach zderzeniowych, przeprowadzanych przez niezależne od producentów instytuty badawcze, takie jak TNO, TÜV NORD, ADAC, OEAMTC, VTI czy NHTSA. Testy te stawiają fotelikom wyższe wymagania niż testy homologacyjne – produkty są badane nie tylko pod kątem bezpieczeństwa, ale również łatwości montażu czy zawartości substancji szkodliwych.
Jak wynika z danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w roku 2015 9 na 10 dzieci w Polsce jest przewożonych w fotelikach samochodowych. Świadomość społeczeństwa odnośnie bezpieczeństwa jazdy rośnie w porównaniu z ostatnimi latami, i teraz częściej policjanci spotykają się z problemem przewożenia dzieci w niewłaściwie zamontowach fotelikach bądź też niedopasowanych do wieku i wzrostu dzieci.
Aktualne przepisy mówią iż :
1. Dzieci do lat 3 nie mogą być przewożone pojadami, które nie są wyposażone w pasy bezpieczeństwa.
2. Dzieci o wzroście min. 150cm mogą być przewożone na tylnym siedzeniu bez fotelika czy podstawki, pod warunkiem, iż są zapięte w pasy bezpieczeństwa.
3. Na przednim siedzeniu, bez fotelika, można przewozić dzieci o wzroście min. 150cm pod warunkiem zapięca pasami bezpieczeństwa oczywiście.
4. W przypadku przewożenia trójki dzieci na tylnym siedzeniu, dopuszczalne jest przewożenie dziecka w wieku minimum 3 lat, w pasach bezpieczeństwa i bez fotelika, w sytuacji, gdy zamontowane są już 2 foteliki a w samochodzie nie ma możliwości (miejsca) na zamontowanie kolejnego fotelika.
5. Z obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa zwolnione są m.in. kobiety w widocznej ciąży, taksówkarze, instruktorzy lub egzaminatorzy szkolący do egzaminu na prawo jazdy, funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu i Żandarmerii Wojskowej, zespoły medyczne oraz osoby posiadające stosowne zaświadczenia lekarskie.
6. Kierowcy autobusów także są zobligowani do poinformowania pasażerów o zapięcu pasów bezpieczeństwa, o ile pojazd jest w nie wyposażony.
Przewożenie dzieci bez fotelika zagraża nie tylko jego bezpieczeństwu, grozi także mandatem oraz naliczeniem punktów karnych.