Jak przygotować się do sezonu motocyklowego
Sezon motocyklowy czas zacząć, a więc w kilku słowach jak przygotować motocykl czy skuter do nowego sezonu
Oleje do silników motocyklowych to prawdziwy cud nowoczesnej techologi. Łączą w sobie zupełnie sprzeczne cechy - aby zapewnić odpowiednią lepkość w ekstremalnie wysokich temperaturach i nie gęstnieć nadmiernie w niskich temperaturach.
Wybór oleju silnikowego to jeden z najistotniejszych czynników mających wpływ na żywotność silnika. Jeszcze do niedawna zakup właściwego produktu ograniczał się do wyboru odpowiedniej lepkości i technologii zastosowanej bazy olejowej. Obecnie normy emisji spalin i drogie paliwo oraz coraz lepsze osiągi sprawiają, że konstruktorzy sięgają po coraz bardziej skomplikowane rozwiązania.
Zastosowanie niewłaściwego oleju silnikowego w nowoczesnych konstrukcjach bywa bardzo kosztowne. Może prowadzić do poważnych uszkodzeń, a nawet zatarcia silnika. Kupując olej, warto kierować się przede wszystkim zaleceniami producenta pojazdu, który ściśle określa gatunek i parametry środka smarnego.
Jakie funkcje spełnia olej silnikowy
Oczywiście każdy motocyklista wie, że olej przede wszystkim smaruje, ale poza tym również chłodzi, czyści, wycisza pracę silnika i chroni przed korozja podczas długich przerw w eksploatacji. Ale olej tprzede wszystkim stale rozdziela trące o siebie elementy tworząc film olejowy. Bez filmu olejowego silnik uległby całkowitemu zniszczeniu kilka minut. Dzięki smarowaniu, niszczące tarcie elementów metalowych jest zamieniane w tarcie płynne, które nie dopuszcza do bezpośredniego zetknięcia metalowych elementów silnika. Nawet chwilowa przerwa w smarowaniu uszkadza panewki czopy wału, później niszczy łożyskowanie wałka, wałek rozrządu, a na samym końcu dochodzi do zatarcia tłoka.
Właściwie dobrany olej będzie dostatecznie rzadki przy zimnym silniku i dotrze do najdalszych punktów układu smarowania odpowiednio szybko, a w gorącym silniku nie dopuści do zerwania filmu olejowego .
Jak dobrze wybrać olej
Większość producentów motocykli nie narzuca konkretnej marki oleju. Wyznacza tylko klasyfikacje, parametry jakościowe i normy, które określają właściwości oleju, jego przydatność do smarowania określonych rodzajów silników motocyklowych. Warto więc zapoznać się z instrukcją pojazdu i poprosić sprzedawcę, by dobrał olej o konkretnych parametrach.
Olej w motocyklu wymieniamy częściej niż w samochodzie. Interwał wymiany znajdziemy w instrukcji pojazdu, zalezy od rodzaju chłodzenia i przeznaczenia silnika i eksploatacji , Zazwyczaj od około 3 000 km w bardzo wysilonych motocyklach e, przez 6 000 w przypadku jednostek chłodzonych powietrzem i olejem, do 12000 km w mniej wysilonych silnikach chłodzonych woda .
W praktyce warto olej wymienić przed zimowym postojem nawet w przypadku gdy limit kilometrów przewidziany przez producenta .
Rodzaje olejów do motocykli:
1. Oleje do silników 4-suwowych
2. Oleje do silników 2-suwowych
3. Oleje do mieszanki
Oleje do silników motocyklowych 4 suwowych
Firmy Castrol oraz Shell posiadają w swojej ofercie produkty specjalnie przygotowane, aby sprostać wymaganiom nowoczesnych 4 suwowych wyczynowych motocykli i qqadów.
Castrol Power1 Racing 4T 10W-40 i 10W-50 to oleje w pełni syntetyczne stworzonedo stosowania w nowoczesnych silnikach czterosuwowych motocykli sportowych i wyścigowych. Specjalna formulacjia zapewnia doskonałą ochronę przed zużyciem nawet w najtrudniejszych warunkach pracy silnika. Oleje Castrol nadają się do stosowania w silnikach chłodzonych powietrzem lub cieczą, oraz są odpowiednie do silników wyposażonych w układy katalityczne. Oleje Castrol Power 1 Racing 4T zalecane są do wszystkich nowoczesnych, wysilonych silników motocyklowych wymagających specyfikacji API SL lub JASO MA-2.
Wszystkie oleje Castrol dedykowane do motocyklowych silników czterosuwowych zostały opracowane w TriZone Technology, co gwarantuje najwyższą jakość i bezpieczeństwo użytkowania. TriZone to znakomita ochrona silnika przed zużyciem nawet w ekstremalnie wysokich temperaturach i bardzo wysokich prędkościach obrotowych. TriZone Technology to połączenie świetnej charakterystyki umożliwiającej idealny transfer mocy w mokrym sprzęgle oraz znakomite odbieranie ciepła z okładzin .
Rodzina olejów Shell Ultra 4T do silników 4-suwowych została opracowana, aby zapewnić chłodzenie, czyszczenie i ochronę motocykla oraz przedłużyć żywotność silnika.
Syntetyczny oleje Shell zapewniające maksymalne osiągi czterosuwowych silników motocyklowych, pracujących w warunkach najwyższych obciążeń. Oleje spełaniajace wymagania wiekszosci producentów motocykli polecany do silników motocykli wyścigowych, oraz duzych motocykli turystycznych .
Shell Advance 4T Ultra 10W-40 oraz Shell Advance 4T Ultra 15W-50 zapewniaja :
1. Doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy.
2. Używane i rekomendowane na całym świecie przez zespoły Ducati
3. Zapewniają najwyższą czystość silnika przy jego maksymalnych temperaturach pracy
4. Przewyższą specyfikacje: API - SL i JASO MA.
Z kolei grupa olei Shell Advance AX7 stworzona została do podnoszenia osiagów szerokiej gamy motocykli od sportowych przez turystyczne po duze skutery .
Shell Advance AX7 to idealny olej do motocykli o wysokich osiągach, użytkowanych w trudnych warunkach. Pomaga silnikowi osiągać moc maksymalną i odpowiednie obroty, zwiększa kontrolę nad pojazdem i komfort, zapewniając więcej zadowolenia z jazdy.
Shell Advance AX7 to olej zapewniający ochronę i czystość silnika przedłużając znaczaco jego żywotność.
Oleje Shell Advance 4T AX7 10W-40 oraz Shell Advance 4T AX7 15W-50
To półsyntetyczne oleje opracowane specjalnie do smarowania nowoczesnych, wysokoobrotowych, czterosuwowych silników motocyklowych pracujących w warunkach wysokich obciążeń, które zapewniają:
1. Doskonałą czystość tłoków
2. Idealne smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy.
3. Bardzo wysoką ochronę silników i skrzyń biegów.
4. Przewyższają specyfikacje: API - SL i JASO MA.
Oleje do silników 2-suwowych
Oleje do silników 2-suwowych to 2 podstawowa grupa, którą możemy wyodrębnić posród motocyklowych środków smarnych . Pśród olei 2T
wyodrebniamy dodatkowo podział na oleje syntetyczne i półsyntetyvzne.
Oeje syntetyczne :
Motocykle 2T wyposarzone w lekkie, wydajne jednostki napędowe znajdują mnóstwo pożytecznych zastosowań, obecnie królują w małych skuterach i wyczynowych motocyklach offroadowych. Do olejów 2T stosuje się inne dodatki niż do silników czterosuwowych.. Dodatki maja na celu zapobieganie dymieniu, zachowanie wnętrza silnika w czystości oraz barwniki pozwalającyce wykryć, czy dana porcja paliwa zawiera olej 2T, czy jeszcze nie.
Olej do silników dwusuwowych Castrol Power1 Racing 2T opracowany do najbardziej wymagających silników 2T zarówno europejskiej jak i japońskiej produkcji. Produkt w pełni syntetyczny, zawierający szybko spalającą się formułę minimalizująca dymienie. Olej ten znacząca poprawia przyspieszenie motocykla, reakcje na gaz , dzięki nowoczesnym dodatka myjącym gwarantuje utrzymanie czystości wnętrza silnika na najwyższym poziomie. Produkt przeciwdziała tworzeniu się osadów na pierscieniach .
Oleje półsyntetyczne :
Castrol Motor 2T Power 1 Scooter ACT/EVO
Wysokiej jakości półsyntetyczny olej przeznaczony do skuterów 2-suwowych. Posiada formułę Heat Protection, zapobiegająca tworzeniu się osadów powstających w wysokich temperaturach w trakcie ekstremalnej jazdy. Nowoczesna formuła zwalcza niebezpieczne wysoko temperaturowe depozyty, tworzące się podczas spalania mieszanki w wysokich temperaturach, występujących w warunkach eksploatacji zarówno na dłuższych odcinkach jazdy jak i w cyklu miejskim. Olej odpowiedni do wszystkich nowoczesnych 2-suwowych skuterów. zarówno do wtrysku oleju jak i przygotowania mieszanki.
Przeznaczony do wszystkich typów 2-suwowych silników motocyklowych konstrukcji tak japońskiej jak i europejskiej, zarówno do przygotowywania mieszanki (w proporcji 1:50 z paliwem) jak i do silników wyposażonych w układ wtrysku oleju.
Zalety i korzyści:
-ulega szybkiemu i czystemu spalaniu;
-zapewnia lepsze przyspieszenia;
-zapewnia szybszą reakcję na otwarcie przepustnicy;
-doskonale chroni przed zapieczeniem pierścieni i zatarciem silnika;
-nie powoduje powstawania nagarów;
-wytwarza niewielką ilość dymu.
Shell Advance VSX 2- półsyntetyczny olej zapewniający ochronę przed zacieraniem tłoków i obniża emisję dymu.
Olej przeznaczony od silników 2 suwowych, zapewniający doskonały czystości spalin dzięki temu przeciwdziała blokowaniu układu wydechowego Olej do mieszania z paliwem oraz układów z bezpośrednim wtryskiem oleju.
-
Przewyższa specyfikacje:
-
API TC
-
JASO FC
-
ISO-L-EGD
-
-
Przeciwdziała tworzeniem się osadów na pierścieniach, przeciwdziała scaffingowi
-
Poprawia dynamikę
-
Zalecany do silników chłodzonych powietrzem lub wodą
-
Przyjazny dla środowiska
Dozowanie:
Z zasady dodatek oleju do paliwa wynosi od 2 do 5% ilości paliwa, ale szczegółowo określają go dane techniczne każdego producenta silnika dokładnie ujęte w instrukcji obsługi pojazdu . Aktualnie automatyzacja pracy silników 2T doprowadziła do zastosowania dozowników oleju. Do oddzielnego zbiornika dolewam olej 2T i urządzenie dozujące samo w zależności od obrotów ,obciążenia silnika automatycznie podaje olej do gaźnika, lub systemem smarowania bezpośrednio na łożyska i wał korbowy.
Przy stosowaniu olejów 2T warto bardzo dokładnie trzymać się zaleceń producenta. W tym przypadku nadmiar oleju może być zabójczy dla silnika. Nawet w trakcie docierania silnika nowego, lub po remoncie skład mieszanki jest (poza nielicznymi wyjątkami) taki jak w przypadku normalnej eksploatacji. Zbyt hojny dodatek środka smarnego będzie prowadził do mostkowania świec, dymienia, gromadzenia się bardzo dużych ilości nagaru na tłoku oraz przytykania układu wydechowego. Silnik w takiej sytuacji po prostu nie rozwija pełnej mocy.
Przy stosowaniu olejów 2T należy dokładnie trzymać się zaleceń producenta. Nadmiar oleju może być grozny dla silnika, powoduje dymienie , nie zostaje całkowicie wypalony , będzie prowadził do mostkowania świec .Zbyt mała ilość oleju to ryzyko zatarcia silnika,
Normy dla oleju 2T
- FA - najniższa jakość
- FB – pośrednia jakość
- FC – wysoka jakość
- L-EGB - odpowiednik JASO FB
- L-EGS - odpowiednik JASO FC
- L-EGD - najwyższa klasa, nie mająca swego odpowiednika w JASO