Jesteś tutaj: Olejesamochodowe.com.pl » Poradniki » Łączniki stabilizatora

Łączniki stabilizatora

Łączniki stabilizatora - jak zadbać o bezpieczeństwo i komfort jazdy

Łączniki stabilizatora kosztują niewiele, ale za ich wymianę w serwisie zapłacimy sporo. Dlatego warto przeprowadzić ją we własnym zakresie. Nie trzeba do tego celu specjalistycznej wiedzy i narzędzi ..
Wystarczy podstawowy zestaw kluczy, podnośnik samochodowy, odrdzewiacz, papier ścierny lub szczotka druciana.

Wymiana łącznika stabilizatora  polega na podniesieniu samochodu, zdemontowaniu koła i odkręceniu łącznika od wahacza lub amortyzatora oraz od drążka stabilizatora.Łączniki zaleca się wymieniać parami .
W naszym poradniku pokażemy krok po kroku jak to zrobić samemu .

Na początek kilka słów wprowadzenia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

 

Jak zbudowany jest łącznik drążka stabilizatora?

Drążek stabilizatora  połączony jest z wahaczami zawieszenia lub  amortyzatorami, za pomocą łączników. Łączniki na swoich końcach  zawierają przeguby kulowe i gumowe elementy tłumiące drgania. Łączniki są zatem jedynymi elementami przenoszącymi siły powstające podczas pokonywania zakrętów, z jednej strony samochodu na drugą.

Polecamy Państwu solidne, POLSKIEJ marki JGR , łączniki drążków stabilizatora, które wykonane są z metalu. Takżę głowica naszych łączników wykonana jest z metalu co świetnie się sprawdza na polskich drogach. Łączniki metalowe są wytrzymalsze i bardziej odporne na wybijanie. Część producentów łączników proponuje miseczki tworzywowe, co nieco obniża ich cenę, ale ma też wpływ na wytrzymałość.

Łączniki JGR są zgrzewane a nie spawane co podwyższa ich wytrzymałość, a ich powierzchnia jest kadmowana. Posiadają sworznie na klucz płaski co ułatwia skontrowanie podczas odkręcania. Gumy są doskonale dopasowane i zabezpieczone kółkiem sprężynowym co chroni łelementy smarowae przed zabrudzeniami.

Zobacz film jak produkowany jest łącznik stabilizatora JGR: 

 

 

  

Jak rozpoznać uszkodzenie łączników ?

Awarię łącznika stabilizatora rozpoznajemy po uszkodzonej gumie na końcach łącznika oraz po odgłosach dobiegających z zawieszenia. Dodatkowo odczujemy pogorszenie jakości prowadzenia samochodu. Najprościej skontrolować stan łączników stawiając auto na kanale. Luzy na przegubach kulistych, popękane gumy czy rdza kwalifikują łączniki do wymiany .  


Jak dobrać zamówić łączniki?

Łączniki stabilizatora są różne w różnych modelach samochodów, dlatego też najelpiej skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta gdzie Nasz fachowiec dobierze odpowiednie produkty do samochodu.

 

Zobacz jak wyglądają łaczniki JGR po kilku-kilkunastu miesięcy eksploatacji:




Wymiana łączników:

Pierwszą czynnością  podczas wymiany  jest uniesienie auta do góry przy pomocy lewarka. Następnie odkręcamy i zdejmujemy koła i lokalizujemy łącznik stabilizatora (zazwyczaj  cienki pręt zakończony po obu stronach gumowo-metalowymi przegubami). Po odkręceniu koła oceniamy, jak  musimy podnieść auto, by wysunięcie łącznika było możliwe. Śruby warto spryskać  preparatem wielofunkcyjnym typu WD-40 lub innym penetratorem w celu ich nasmarowania i odrdzewienia.
Po kilku chwilach  możemy przystąpić do odkręcania nakrętek i wyjęcia łącznika stabilizatora,
Następnie czyścimy powierzchnię stykającą się z łącznikiem za pomocą papieru ściernego lub szczotki drucianej. Zakładamy nowy łącznik stabilizatora, skręcamy nakrętki momentem 25-35 Nm aby nie zerwać gwintów. Warto wcześniej delikatnie je przesmarować. Podczas tej czynności należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie uszkodzić gumowych osłon. Zakładamy koło i opuszczamy samochód.


Następnie możemy przystąpić do wymiany łącznika po drugiej stronie pojazdu .  Wszystkie czynności wykonujemy analogicznie jak w przypadku pierwszego łącznika .

Przed wyjechaniem na drogę warto jeszcze raz sprawdzić poprawność montażu.  

Nowe łączniki powinny zapewnić pewne, bezpieczne i komfortowe prowadzenie na 60-80 tys km .

 

Brak informacji o przeglądanych produktach.
literal