Łączniki stabilizatora
Łączniki stabilizatora - jak zadbać o bezpieczeństwo i komfort jazdy
Łączniki stabilizatora kosztują niewiele, ale za ich wymianę w serwisie zapłacimy sporo. Dlatego warto przeprowadzić ją we własnym zakresie. Nie trzeba do tego celu specjalistycznej wiedzy i narzędzi ..
Wystarczy podstawowy zestaw kluczy, podnośnik samochodowy, odrdzewiacz, papier ścierny lub szczotka druciana.
Wymiana łącznika stabilizatora polega na podniesieniu samochodu, zdemontowaniu koła i odkręceniu łącznika od wahacza lub amortyzatora oraz od drążka stabilizatora.Łączniki zaleca się wymieniać parami .
W naszym poradniku pokażemy krok po kroku jak to zrobić samemu .
Na początek kilka słów wprowadzenia i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Jak zbudowany jest łącznik drążka stabilizatora?
Drążek stabilizatora połączony jest z wahaczami zawieszenia lub amortyzatorami, za pomocą łączników. Łączniki na swoich końcach zawierają przeguby kulowe i gumowe elementy tłumiące drgania. Łączniki są zatem jedynymi elementami przenoszącymi siły powstające podczas pokonywania zakrętów, z jednej strony samochodu na drugą.
Polecamy Państwu solidne, POLSKIEJ marki JGR , łączniki drążków stabilizatora, które wykonane są z metalu. Takżę głowica naszych łączników wykonana jest z metalu co świetnie się sprawdza na polskich drogach. Łączniki metalowe są wytrzymalsze i bardziej odporne na wybijanie. Część producentów łączników proponuje miseczki tworzywowe, co nieco obniża ich cenę, ale ma też wpływ na wytrzymałość.
Łączniki JGR są zgrzewane a nie spawane co podwyższa ich wytrzymałość, a ich powierzchnia jest kadmowana. Posiadają sworznie na klucz płaski co ułatwia skontrowanie podczas odkręcania. Gumy są doskonale dopasowane i zabezpieczone kółkiem sprężynowym co chroni łelementy smarowae przed zabrudzeniami.
Zobacz film jak produkowany jest łącznik stabilizatora JGR:
Jak rozpoznać uszkodzenie łączników ?
Awarię łącznika stabilizatora rozpoznajemy po uszkodzonej gumie na końcach łącznika oraz po odgłosach dobiegających z zawieszenia. Dodatkowo odczujemy pogorszenie jakości prowadzenia samochodu. Najprościej skontrolować stan łączników stawiając auto na kanale. Luzy na przegubach kulistych, popękane gumy czy rdza kwalifikują łączniki do wymiany .
Jak dobrać zamówić łączniki?
Łączniki stabilizatora są różne w różnych modelach samochodów, dlatego też najelpiej skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta gdzie Nasz fachowiec dobierze odpowiednie produkty do samochodu.
Zobacz jak wyglądają łaczniki JGR po kilku-kilkunastu miesięcy eksploatacji:
Wymiana łączników:
Pierwszą czynnością podczas wymiany jest uniesienie auta do góry przy pomocy lewarka. Następnie odkręcamy i zdejmujemy koła i lokalizujemy łącznik stabilizatora (zazwyczaj cienki pręt zakończony po obu stronach gumowo-metalowymi przegubami). Po odkręceniu koła oceniamy, jak musimy podnieść auto, by wysunięcie łącznika było możliwe. Śruby warto spryskać preparatem wielofunkcyjnym typu WD-40 lub innym penetratorem w celu ich nasmarowania i odrdzewienia.
Po kilku chwilach możemy przystąpić do odkręcania nakrętek i wyjęcia łącznika stabilizatora,
Następnie czyścimy powierzchnię stykającą się z łącznikiem za pomocą papieru ściernego lub szczotki drucianej. Zakładamy nowy łącznik stabilizatora, skręcamy nakrętki momentem 25-35 Nm aby nie zerwać gwintów. Warto wcześniej delikatnie je przesmarować. Podczas tej czynności należy zwrócić szczególną uwagę na to, by nie uszkodzić gumowych osłon. Zakładamy koło i opuszczamy samochód.
Następnie możemy przystąpić do wymiany łącznika po drugiej stronie pojazdu . Wszystkie czynności wykonujemy analogicznie jak w przypadku pierwszego łącznika .
Przed wyjechaniem na drogę warto jeszcze raz sprawdzić poprawność montażu.
Nowe łączniki powinny zapewnić pewne, bezpieczne i komfortowe prowadzenie na 60-80 tys km .